Trivsel och ordningsregler

TRIVSEL- OCH ORDNINGSREGLER FÖR BRF VIPEMÖLLAN 2, LUND

Med stöd av föreskrifterna i Bostadsrättslagen och föreningens stadgar åligger det boende i föreningen att följa dessa trivsel- och ordningsregler.

ALLMÄN AKTSAMHET

1. Bostadsrättsinnehavaren ska vara aktsam om och väl vårda såväl den egna lägenheten som föreningens och samfällighetens egendom.
  2. Fastighetsskötare, jourfirma eller styrelse ska omgående kontaktas om det uppstår någon skada som kräver omedelbar åtgärd. Medlem som kallar på jourfirma får räkna med att bekosta utryckningen.

STÖRNINGAR

1. I lägenheten får inte utföras sådant arbete som kan störa övriga boende. Borrning etc. får endast ske på vardagar kl. 9.00–21.00. På lördagar och helgdagar kl. 9.00–18.00 och då endast kortvarigt.
  2. Den som utövar musik eller använder musikanläggning, radio, TV, hemmabio etc. kl 22.00–7.00 ska tillse att inga övriga boende störs av detta. Vid särskilda tillfällen får tiden anpassas i skälig omfattning efter information till grannar.
  3. Parken är gemensam och till för allas trevnad. Den som nyttjar parken för lek, spel, solbad etc. ansvarar för att den städas efter avslutad aktivitet.

HUSDJUR

1. Det åligger ägaren till husdjur att se efter dem så att de inte förorenar, åstadkommer skada eller stör grannar.
  2. Det är inte tillåtet att mata småfåglar eller andra smådjur, eftersom mat som hamnar på marken kan dra till sig råttor och andra skadedjur.

TRAPPHUS, CYKLAR

1. Mattor, skor, stövlar leksaker, barnvagnar etc. får inte placeras stadigvarande i trapphusen eller utanför lägenhetsdörrarna. Det är tillåtet att placera gånghjälpmedel utanför sin dörr eller under trappan i entrén, dock så de inte stör utrymning. En mindre torkmatta får också läggas framför lägenhetsdörren men bör tas undan innan den veckovisa städningen. Det är tillåtet att placera ut enstaka växter för ökad trivsel, om grannarna på våningsplanet är överens om detta. Dock inte balkongväxter för övervintring.
  2. Cyklar ska ställas i befintliga cykelställ.

BALKONG/UTEPLATS

1. Det är tillåtet att grilla mat på balkongen och på området närmast husen under förutsättning att el- eller gas-grill används.
  2. Medlem ska tillse att blommor eller andra lösa föremål som finns på balkong/uteplats inte kan blåsa bort och förorena på marken och uteplatser. Blomlådor ska vara vända inåt. Det är viktigt att se till att vatten och blomjord inte hamnar på bottenvåningens uteplatser. Av estetiska skäl bör de blomlådor som hänger på balkongräcket vara gjorda av galvaniserad plåt eller liknande.
  3. Markiser och vindskydd på balkongen får sättas upp efter godkännande av styrelsen. De tillhandahåller regler och anvisningar om material och uppsättning.
  4. Rökning på balkong/uteplats ska undvikas. Tillse att grannar inte störs av tobaksrök. Det är inte tillåtet att röka i gemensamma utrymmen som hiss o trappa.
  5. För inglasning av balkong krävs tillstånd av styrelsen samt ev bygglov.

AVFALLSHANTERING

1. Sopor ska sorteras och paketeras väl så att dålig lukt inte uppstår i miljörummen. I det närmast liggande miljöhuset sorteras hushållssopor för sig, liksom glas, plast, kartonger och tidningar. I det bortre finns plats för sortering av lampor, metall, batterier och grovsopor samt textilier och elskrot.
  2. Övriga sopor och avfall ska genom medlemmens egen försorg lämnas direkt på kommunens miljöstation.

SÄKERHET

1. Brandskyddet är av gemensamt intresse. Inget brandfarligt gods får förvaras i lägenhetsförråden. För övrigt hänvisas till Räddningsverks Syds hemsida https://www.rsyd.se/ samt Myndighetens för samhällsskydd och beredskaps folder MSB 0090-09 - Mars 2011a (finns på hemsidan).
  2. Brandvarnarna i lägenheten ska testas regelbundet.
  3. Kontrollera att porten i fastigheten går i lås efter in- och utpassering. Släpp inte in någon okänd person i fastigheten.

OMBYGGNAD/RENOVERING

1. Vid ombyggnad/renovering av lägenheten ska ritningar lämnas in och godkännas av styrelsen före påbörjat arbete. Efter avslutat arbete ska en certifierad fackman godkänna arbetet och kostnaden för detta står bostadsrättsinnehavaren för.
  2. Skyltning på eller inom föreningen ska godkännas av styrelsen före uppsättande.

BILPARKERING/GARAGE

1. Egna fordon ska parkeras i garage som tillhör lägenheten eller på hyrparkering. Det är inte tillåtet att ladda elbilar och elcyklar i garage.
  2. Föreningens besöksparkering ska endast undantagsvis och kortvarigt användas av boende i föreningen. Vid överträdelse kan bötfällning via Qpark ske.
  3. Parkering på planterade ytor är förbjuden, liksom på vändplanen intill husen och på Vipemöllevägen. Även här kan överträdelse beivras. Vändplanen ska endast användas för på- och avstigning samt lastning och lossning av gods.

GÄSTLÄGENHETEN

1. Bokning av gästlägenheten görs av dem som styrelsen utsett som ansvariga. Se föreningens hemsida.

ANDRAHANDSUTHYRNING

1. Uthyrning av lägenheter i andra hand för kortare eller längre tid får ej ske utan särskilt tillstånd av styrelsen.

Ladda ner senaste uppdaterade texten.